تغییر قوانین کنکور 1402-1403 و افزایش تاثیر امتحانات نهایی

آخرین بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1403
تغییر قوانین کنکور 1402-1403 و افزایش تاثیر امتحانات نهایی

کنکور ۱۴۰۳، همانند آزمون سال 1402 در دو نوبت اردیبهشت و تیر ماه برگزار می‌شود. در قوانین کنکور 1402-1403، برخلاف سال گذشته، سوابق تحصیلی داوطلبان در کنکور، تاثیر قطعی ۵۰ درصدی خواهد داشت.

تغییرات کنکور در سال 1403-1402

در قوانین کنکور 1402-1403، برای هر داوطلب یک نمره‌کل سابقه تحصیلی و یک نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) درنظر گرفته شده است و درصورتی که داوطلب در هر دو نوبت آزمون اختصاصی شرکت کند، دو نمره کل آزمون اختصاصی خواهد داشت. نمره کل سابقه تحصیلی، برابر است با میانگین وزنی نمرات ترازشده دروس عمومی و تخصصی. این نمره، توسط وزارت آموزش و پرورش محاسبه و به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال می‌شود و نمره نهایی بر همان اساس اعلام خواهد شد.
نمره کل آزمون اختصاصی، برابر با میانگین وزنی نمرات ترازشده کنکور خواهد بود. درواقع، ضریب هر یک از دروس آزمون اختصاصی، وزن آن درس است. نمره کل و نهایی داوطلب، پس از محاسبه نمره کل سابقه تحصیلی و آزمون اختصاصی محاسبه خواهد شد.Change of entrance exam rules 1403 1402 - تغییر قوانین کنکور 1402-1403 و افزایش تاثیر امتحانات نهایی

تاثیر ۵۰ درصد قطعی سوابق تحصیلی در کنکور 1403

طبق شرایط مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و قوانین کنکور 1402-1403، سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ تاثیر 50 درصدی خواهد داشت که ازجمله تغییرات مهم‌ آزمون امسال در مقایسه با سال‌های گذشته محسوب می‌شود.آزمون سراسری از سال ۱۴۰۲ فقط برای دروس تخصصی هر یک از گروه‌های آزمایشی برگزار شده است که البته به معنی حذف تاثیر دروس عمومی نیست. دروس عمومی، از طریق سابقه تحصیلی داوطلبان در طول سال‌های تحصیلی محاسبه و در نمره کل سابقه تحصیلی لحاظ می‌شود.

در آزمون سراسری سال ۱۴۰3، تاثیر 50 درصدی سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در 3 گروه‌‌ آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی قطعی است.همچنین، نمره کل سابقه تحصیلی دیپلم در نظام سالی واحدی/ ترمی واحدی در هر یک از این گروه‌‌ها، ۳۷/۵ درصد تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش‌‌دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در گروه‌های ذکرشده ۱۲/۵ درصد تاثیر قطعی خواهد داشت.

در مجموع، تاثیر دیپلم و پیش‌‌دانشگاهی ۵۰ درصد است و همچنین سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ۵۰ درصد خواهد بود.این تغییرات، به این معنی است که از کل نمره تراز هر درس، یک بخش از طریق کنکور و بخش دیگر از طریق امتحان نهایی محاسبه می‌شود.

تاثیر معدل بر کنکور برای دیپلمه‌های غیرمرتبط

آن دسته از داوطلبان کنکور سراسری که قصد شرکت در رشته‌ای غیر از رشته مرتبط با مدرک دیپلم خود را دارند، باید موارد زیر را درنظر داشته باشند:
برای این داوطلبان، تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ به‌صورت 50 درصد قطعی است. در صورت کم‌بودن نمره داوطلبان در هر یک از دروس، نمره آن‌ها صفر درنظر گرفته خواهد شد و تاثیر آن نیز اعمال می‌شود. لذا بهتر است در ترمیم معدل شرکت کنند.

تغییر قوانین کنکور 1403 1402 - تغییر قوانین کنکور 1402-1403 و افزایش تاثیر امتحانات نهایی

ترمیم معدل برای کنکور 1403

در سال 1402، فقط تاثیر مثبت معدل لحاظ می‌شد و نمره داوطلبانی با معدل کم در سوابق تحصیلی آن‌ها تاثیرگذار نبود و داوطلبانی با معدل پایین در امتحانات نهایی از بابت معدل پایین متضرر نمی‌شدند. اما، تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۳ صرفا برای داوطلبانی با معدل بالا امیدوار‌کننده و خوشایند است و برای داوطلبانی با معدل پایین، چندان مطلوب نیست و آن‌ها را ناامید خواهد کرد.
به‌همین منظور، وزارت آموزش و پرورش شرایطی فراهم کرده است که داوطلبانی با معدل پایین بتوانند با شرکت مجدد در امتحانات نهایی هماهنگ کشوری، معدل خود را افزایش دهند و شانسی برای ترمیم معدل خود داشته باشند.
پس از مشخص‌شدن نتایج ترمیم معدل، نمره بهتر داوطلب توسط سازمان سنجش برای تاثیر بر نمره کل کنکور درنظر گرفته می‌شود. اگر داوطلبی موفق به کسب نمره بالاتر نشود، فرصتی را از دست نمی‌دهد و نمره قبلی او که بهتر است برای سوابق تحصیلی کنکور درنظر گرفته خواهد شد.
داوطلبان متقاضی ترمیم معدل، باید یک ماه قبل از برگزاری امتحانات نهایی به مدرسه محل فارغ التحصیلی خود مراجعه کنند و با ثبت‌نام در امتحانات ترمیم معدل، تاثیر معدل در کنکور را برای خود مثبت سازند.

شرایط تغییر رشته آزمایشی در آزمون نوبت دوم

داوطلبان، این اجازه را دارند که 2 گروه آزمایشی متفاوت را برای دو نوبت آزمون انتخاب کنند. اگر داوطلب گروه آزمایشی را در نوبت دوم آزمون تغییر دهد، باید در گروه انتخابی نوبت دوم انتخاب رشته کند و انتخاب رشته در هر دو گروه اصلی ممنوع است.
البته، توجه به این نکته ضروری است که داوطلبان باید در گروه آزمایشی موردنظر واجد شرایط سوابق تحصیلی باشند و اگر سابقه تحصیلی لازم در یک یا چند درس برای گروه آزمایشی درخواستی وجود نداشته باشد، نمرات آن دروس صفر خواهد بود.

تغییر قوانین کنکور - تغییر قوانین کنکور 1402-1403 و افزایش تاثیر امتحانات نهایی

تغییر در جذب دانشگاه فرهنگیان در سال 1403

ثبت‌نام کنکور دانشگاه فرهنگیان، در اواخر دی‌ماه 1402 و جدا از کنکور سراسری انجام گرفت. بر اساس اطلاعیه‌ها و دفترچه کنکور فرهنگیان، تغییرات به‌وجودآمده در کنکور دانشگاه فرهنگیان به‌صورت زیر است:
پذیرش دانشگاه فرهنگیان، فقط از طریق نوبت اول آزمون سراسری، یعنی کنکور اردیبهشت ماه اتفاق می‌افتد.آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان، به‌صورت مجزا و در قالب دفترچه سوالات ویژه آزمون دانشگاه فرهنگیان ارائه خواهد شد.

دفترچه سوال اختصاصی دانشگاه فرهنگیان حاوی سوالات

در دفترچه اختصاصی، سوالاتی در حیطه‌های زیر مطرح می‌شود:
1. هوش و استعداد معلمی دارای ضریب 3
2. تعلیم و تربیت اسلامی دارای ضریب 2
3. فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی دارای ضریب 2

ملاک قبولی دانشگاه فرهنگیان

در مرحله اول، چند برابر ظرفیت برای ارزیابی شایستگی‌های معلمی معرفی خواهند شد:
داوطلبان باید 60% نمره کل کنکور و 40% نمره کل دفترچه اختصاصی دانشگاه فرهنگیان را کسب کنند.
بخش ارزیابی شایستگی‌های معلمی، به دو بخش شایستگی عمومی و تخصصی تقسیم می‌شود و اعتبار آن تا 2 سال است.
گزینش نهایی داوطلبان، بر اساس نمره آزمون اختصاصی (آزمون سراسری و آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان) و نمره کل سوابق تحصیلی و نمره ارزیابی شایستگی معلمی خواهد بود.

میزان تاثیر امتیازات متفرقه در نتیجه پذیرش نهایی کنکور فرهنگیان

50% سوابق تحصیلی
25% ارزیابی شایستگی معلمی
25% آزمون اختصاصی (15% نمرات کنکور+ 10% نمرات آزمون ویژه دانشگاه فرهنگیان)
حداقل معدل کل 14 دوره متوسطه دوم
حداکثر سن مجاز برای شرکت در کنکور دانشگاه فرهنگیان، 22 سال تمام بر اساس اول مهر هر سال تحصیلی معین شده است.
نتیجه آزمون اختصاصی فرهنگیان، قبل از انتخاب رشته متقاضیان آزمون سراسری اعلام خواهد شد.
داوطلبان قبولی نهایی آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان، نمی‌توانند در آزمون سراسری انتخاب رشته کنند. اما اگر در مهلت تعیین‌شده پس از اعلام نتایج، انصراف خود را از دانشگاه فرهنگیان اعلام کنند، می‌توانند به شرکت در انتخاب رشته بپردازند.

1403 1402 - تغییر قوانین کنکور 1402-1403 و افزایش تاثیر امتحانات نهایی

زمان برگزاری کنکور 1403

زمان‌بندی آزمون سراسری 1403، در سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی Sanjesh.org قرار داده شده است. در این زمان‌بندی آزمون سراسری مرحله اول 1403، در دی ماه برگزار نخواهد شد و به جای آن مرحله‌ اول این آزمون، در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. آزمون مرحله دوم، در قوانین کنکور 1402-1403 تیر ماه مشخص است.

جمع‌بندی

در قوانین کنکور 1402-۱۴۰۳، تاثیر امتحانات نهایی ۵۰ درصد قطعی و تاثیر آزمون سراسری نیز به میزان ۵۰ درصد تصویب شده است. در امتحان نهایی، نمرات هر درسی با ضریب خودش محاسبه و سپس با همان ضریب، به تراز امتحان نهایی تبدیل می‌شود. بنابراین، اگر دانش‌آموز در امتحان نهایی نمره خوبی کسب کرده باشد، تراز بالایی به‌دست می‌آورد و در صورت کسب نمره بد، تراز آن درس را از دست خواهد داد. در کنکور، هر درس با ضریب خودش تراز می‌شود.

منابع:

www.isna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب بلاگ آموزشگاه الوند

آنچه در این مطلب می خوانید